کتاب: “جنگل بارانی، راز ایجاد درخ سیلیکون بعدی”

تازه‌های ویژن

دو نفر از متخصصان برجسته بین‌المللی در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه‌ای یعنی ویکتور هوانگ و گرگ هورویت نظریه ای جدید و رادیکال برای توضیح ماهیت اکوسیستم‌های نوآوری ارائه می‌دهند. آنها استدلال می‌کنند که تفکر بازار آزاد قادر به پاسخ گویی به تاثیر ماهیت انسان در روند نوآوری نیست. ایجاد دره سیلیکون جدید فراتر از فرض‌های اساسی است که اقتصاددانان برای بیش از یک قرن به آن پرداخته‌اند. موانع محیطی هرچقدر هم بزرگ باشند نوآوری در اکوسیستم مساعد راه خود را پیدا می‌کند.

نویسندگان کتاب چنین استدلال می‌کنند که چنین اکوسیستمی – آنچه آنها جنگل بارانی نامیده‌اند- تنها زمانی می‌تواند رشد کند که رفتارهای خاص فرهنگی پتانسیل‌های انسانی را آزاد کند. جوامع جنگل‌های بارانی در قبایل اعتماد (tribes of trust) که از قوانین نانوشته خاصی تبعیت می‌کنند، زندگی می‌کنند.

تئوری جنگل بارانی براساس یافته‌های علمی جدید در رشته زیست‌شناسی اجتماعی در دانشگاه هاروارد، نظریه تبادلات اقتصادی توسعه‌یافته در دانشگاه شیکاگو، نظریه طراحی استنفورد و آخرین تحقیقات در علوم اعصاب و نظریه شبکه‌های اجتماعی و … توسعه‌یافته است. بررسی‌های نویسندگان کتاب نشان می‌دهد نوآوری در اکوسیستم‌هایی بروز می‌کند که از عناصر متنوع و ریشه‌دار شکل گرفته است.

سوال‌های اصلی که کتاب جنگل بارانی به آن‌ها پاسخ می‌دهد، عبارتند از:

  • چه چیزی باعث می‌شود مکان‌هایی مثل دره سیلیکون بزرگ شوند؟
  • آیا جادویی در کار است؟ آیا این جادو قابلیت انتقال به مکان‌های دیگر را دارد؟
  • چگونه نوآوری را در شبکه‌های خود تقویت کنیم؟

پیشگفتار کتاب جنگل بارانی به قلم جناب آقای دکتر کریمیان اقبال:

برای کارشناسان در حوزه نوآوری و علاقه‌مندان به زیرساخت‌های توسعه فناوری همیشه این سوال مطرح بوده است که چگونه می‌توان یک اکوسیستم نوآوری ایجاد کرد؟ بهترین الگوی چنین اکوسیستمی سیلیکون ولی در امریکا است. به همین دلیل است که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان توسعه از کشورهای مختلف این منطقه در شمال کالیفرنیا را به دقت زیر نظر دارند و تلاش کرده‌اند از آن کپی‌برداری کنند. بسیاری از این کپی‌برداری‌ها حتی در خود امریکا موفق نبوده است و بعضی از این تلاش‌ها صرفا در حد شعار باقی مانده است. مهم‌ترین دلیل این عدم موفقیت توجه بیش از حد سیاست‌گذاران حوزه نوآوری به سخت‌افزارها (جذب استعدادها، تدوین قوانین، ایجاد زیر ساخت‌های فیزیکی) و بی‌توجهی آنها به نرم‌افزارها (تنوع فرهنگی، انگیزه‌های احساسی، اعتمادسازی اجتماعی، قوانین نانوشته) است.

کتاب جنگل بارانی نه تنها چگونگی ایجاد سیلیکون ولی را توضیح می‌دهد بلکه ما را با روش ایجاد چنین اکوسیستمی آشنا می‌کند. با مطالعه این کتاب با ریشه‌های فرهنگی-اجتماعی ایجاد اکوسیستم نوآوری در کالیفرنیا آشنا می‌شویم و اینکه چگونه فرهنگ مهاجران پیشرو در امریکا هنوز در سیلیکون ولی زنده است. نویسندگان کتاب، که نه تنها سابقه کار و فعالیت در سیلیکون ولی را دارند بلکه با کوله‌باری از تجربه ارائه مشاوره در نقاط مختلف دنیا، تلاش دارند عناصر ایجاد یک اکوسیستم نوآوری و زمینه‌های فرهنگی (نرم‌افزاری) ایجاد آن را توضیح دهند. بی‌هیچ گزافه‌گویی باید اعتراف کنم که در طی بیست سال گذشته که در حوزه پارک‌ها و مراکز رشد در کشور فعالیت داشته‌ام و با وجود تجربه زندگی، کار و تحصیل در کالیفرنیا، مطالعه کتاب جنگل بارانی را یکی از تاثیرگذارترین تجربه‌ها می‌دانم. مطالعه این کتاب را به تمامی علاقه‌مندان حوزه نوآوری توصیه می‌کنم.

کتاب جنگل بارانی دستارودهای زیر را از آن خود کرده است:

  • برنده: کتاب سال، مدال طلا در کسب و کار و اقتصاد بر اساس داوری ForeWord
  • برنده: جایزه کتاب کسب و کارهای کوچک
  • برنده: جایزه ناشران مستقل کتاب در حوزه‌های مالی، سرمایه‌گذاری و اقتصاد (برنز)

نام کتاب

جنگل بارانی، راز ایجاد دره سیلیکون بعدی

نویسنده(ها)

ویکتور هوانگ، گرگ هورویت

زبان اصلی

انگلیسی

مترجمان

آیت حسینی، یعقوب زاهدی انباردان

انتشارات

کتاب مهربان

چاپ اول

1397

مطالب مرتبط

Comments are closed.