مروری بر کتاب جنگل بارانی – قسمت چهارم

تازه‌های ویژن

جنگل بارانی – راز ایجاد دره سیلیکون بعدی

قسمت چهارم: افراد در جنگل بارانی

 

مهم‌ترین عنصر موفقیت یک اکوسیستم نوآوری، افراد هستند. در بین افراد قشر تاثیرگذاری وجود دارند که باعث ایجاد ارتباط میان افراد و اجزای دیگر می‌شوند به نام Keystoneها. Keystoneها و یا اصطلاحاً سنگ طاق‌ها افرادی ترکیب‌کننده، متقاعدکننده و عملگرا هستند. بدین معنی که می‌توانند اجزای مختلف جنگل بارانی را با یکدیگر ترکیب کرده و بر دیگر افراد و اقتصاد اثر بگذارند. Keystoneها ارتباطات عمودی را کاهش داده و به سمت ارتباطات افقی حرکت می­‌کنند. دیگر ویژگی‌های این افراد، از خودگذشتگی، استقبال از حس رقابت، چالش‌پذیر بودن، به دنبال دوستی با دیگران و پیدا کردن دوستان جدید، به دنبال یادگیری از تجربیات جدید و عضوی از یک تیم بودن است. به طور کلی هرکس که در جنگل بارانی ارتباطات موثری ایجاد کند که منجر به معامله شود و هزینه ارتباطات را نیز کاهش دهد یک keystone به شمار می‌رود که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد. کارآفرینان هم می‌توانند keystone باشند اما در مفهوم عمیق‌تر کارآفرینان همچون فرماندهان جنگ هستند و keystone‌ها همچون لجستیک وجود آنها برای پیروزی در جنگ ضروری است.

در دهه 40 که ایران بیشترین رشد اقتصادی را تجربه کرده است، “رضا نیازمند” یکی از keystoneهای بخش دولتی به شمار می‌رود و به بخش خصوصی برای رشد در آن دوران کمک شایانی کرد.

مطالب مرتبط

Comments are closed.