مروی بر کتاب جنگل بارانی – قسمت نهم

تازه‌های ویژن

جنگل بارانی – راز ایجاد دره سیلیکون بعدی

قسمت نهم:  چگونه یک جنگل بارانی بسازیم؟ (بخش دوم)

 

اجزای اصلی ساخت یک جنگل بارانی یا اکوسیستم نوآوری به دو بخش سخت‌افزارها و نرم‌افزارها یا فرهنگ طبقه بندی می‌­شوند و ابزارهایی برای پیاده‌سازی آن به کار گرفته می‌­شوند که تمامی این عناصر را همزمان بایستی برای ایجاد اکوسیستم به کار ببریم.

بخش سخت‌افزار پیش نیازهای لازم برای ساخت جنگل بارانی است و همچون آب و خاک و هوا برای اکوسیستم‌های زیستی عمل می‌­کند و تحت عنوان 4P یا  People, Professional, Policy, Physical   مطرح می‌­شود.

  1. People: کیفیت سیستم آموزشی، توانایی‌های تحقیق و توسعه، وجود مدیران و کارآفرینان برای پیشبرد اهداف
  2. Professional: خدمات و سازمان‌های تخصصی و حرفه‌ای که برای کمک به اکوسیستم باید در جنگل بارانی وجود داشته باشند. اعم از خدماتی که برای مشاوره کسب‌وکارها نیاز است، خدمات مالی، خدمات حقوقی، گروه‌های تخصصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، نهادهای آکادمیک، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و رسانه‌­ها و ژورنال‌ها برای انتشار اطلاعات مربوط به اکوسیستم.
  3. Policy: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین که موجب کاهش فساد و بروکراسی شود.
  4. Physical: زیرساخت‌های انرژی، شبکه‌های اطلاعاتی و حمل و نقل

بسیار از کشورهایی که به دنبال ساخت اکوسیستم نوآوری مشابه دره سیلیکن هستند به همین بخش سخت‌افزاری بسنده کرده و از بخش نرم‌افزاری که بسیار حائز اهمیت است غفلت می‌­کنند. در بخش نرم‌افزاری چندین رکن مطرح می‌شود که ذیل نهادها و افرادی است که نقش keystone را بازی کرده، موانع را مرتفع می‌­کنند و فرهنگ را عوض می‌­کنند.

  1. تنوع: افراد و سازمان‌ها با پیشینه­ مختلف وارد اکوسیستم می‌­شوند.
  2. عوامل انگیزشی یا انگیزه‌های فراعقلانی: دلیل حضور افراد در اکوسیستم‌های نوآوری باید فراتر از انگیزه‌های مالی و اقتصادی باشد.
  3. اعتماد عمومی

ابزارهای مورد نیاز جهت پیاده‌سازی:

  1. یادگیری از طریق انجام کار
  2. افزایش تنوع
  3. حفظ الگوها و تقدیر از آنها
  4. ساخت اعتماد با بهره‌گیری از افراد مورد اعتماد یا keystoneها
  5. ایجاد حلقه‌های بازخوردی اجتماعی و انتقال اعتماد
  6. تنظیم قراردادهای اجتماعی شفاف

 این ابزارها به عنوان گام‌های اولیه ایجاد یک اکوسیستم مورد توجه قرار می‌­گیرند.

مطالب مرتبط

Comments are closed.